Am mai scris multe randuri despre comert online si despre necesitatea adaptarii solutiilor de comert online la nevoile utilizatorilor. Exista totusi o intrebare: cum ne dam seama de ce au nevoie clientii magazinelor online?

Avand in vedere ca experienta utilizatorului poate influenta foarte mult decizia de cumparare consider ca nu trebuie sa ignoram acest aspect.

Articolul de fata incearca sa raspunda la aceasta intrebare: cum ne dam seama ce au nevoie clientii magazinelor online.

Ce trebuie imbunatatit?

Experienta utilizatorului incepe in momentul in care acesta ajunge pe o pagina a magazinului online. Aceasta pagina nu este intotdeauna prima pagina a site-ului. Un prim aspect care trebuie imbunatatit este aceasta pagina, pagina care incepe vizita unui utilizator. De retinut este faptul ca aceasta poate fi orice pagina.

Suntem in momentul in care un utilizator a ajuns pe magazinul nostru online. El are nevoie acum sa ajunga cat mai repede si cat mai usor la produsele care-l intereseaza. Trebuie imbunatatit, deci, drumul de la prima pagina a vizitei la pagina pe care doreste sa o vada.

In momentul in care utilizatorul a ajuns la produsul sau produsele pe care le cauta mai raman doua aspecte care trebuie imbunatatite:

  1. drumul de la inceperea comenzii pana la finalizarea ei
  2. procesul de inregistrare al unui utilizator nou

In mare, cam acestea sunt directiile in care trebuie sa ne uitam cand dorim sa imbunatatim experienta utilizatorului pe un magazin online. Cum facem acest lucru este, insa, alta poveste.

Cum aflam care sunt dorintele utilizatorilor?

Sunt mai multe moduri in care putem afla ce-si doresc utilizatorii de la magazinul nostru online.
Putem face formulare de feedback, putem face chestionare, putem face un concurs in care sa stimulam feedback-ul dar putem face si experimente cu propriul magazin online.

Sunt de parere ca orice modalitate de a strange feedback folosim, daca lasam decizia utilizatorului cu privire la ce informatii ne furnizeaza, nu vom putea fi niciodata siguri ca avem la dispozitie informatii reale. De ce cred acest lucru? In primul rand pentru ca atunci cand un utilizator ne transmite constient informatii el va fi subiectiv. In al doilea rand: genul acesta de feedback atrage reactii din partea extremelor, cei foarte multumiti si cei foarte nemultumiti, pe noi ne intereseaza insa o parere obiectiva a majoritatii, a unui average user.

Ne raman, totusi, la dispozitie experimentele, un instrument care ne poate ajuta sa aflam ce-si doreste utilizatorul si sa fim siguri ca obtinem informatii obiective si relevante.

Observatie: o parere subiectiva in cazul unui feedback direct din partea utilizatorului inseamna ca informatiile furnizate sunt diferite de experientele reale ale acelui utilizator.

In ce consta un experiment pe un magazin online?

Un experiment pe un magazin online este un proces deloc usor dar eu cred ca rezultatele merita.
O descriere simplista a unui astfel de experiment ar fi: modificam sectiuni din magazin si studiem ce se intampla, cum reactioneaza utilizatorii si cum se modifica KPI (key performance indicators).

Care sunt pasii necesari pentru a face un experiment:

  1. identificam zona in care dorim sa facem experimentul: este de preferat sa alegem o singura zona, la un moment dat, in care sa facem un experiment
  2. definim ce va fi afectat de experiment: daca dorim sa ne jucam cu pagina de afisare produse putem sa rulam cateva experimente legate de filtrele de selectie, sa schimbam modul in care functioneaza, in care arata, locul unde sunt pozitionate si sa vedem ce se intampla.
  3. definim un timp in care va rula experimentul: experimentul poate rula cateva ore, cateva minute sau chiar cateva zile; deasemenea, putem defini si daca el va rula pentru toti utilizatorii sau doar pentru parte din ei.

Acum nu ne mai ramane decat sa implementam experimentul si sa masuram rezultatele.

Leave a comment