Am mai scris despre social advertising si probabil ca am sa mai scriu mult despre asta.

Citind cateva reactii si comentarii la Social Ad Summit 2008 (prima editie) realizez ca problemele pe care si le pune clientul de advertising nu s-au schimbat (si nu prea si-au gasit rezolvare) in ultimii ani. Problemele sunt in mare aceleasi, indiferent daca vorbim despre advertising clasic sau online.

Revenind la social advertising: clientii se tem sa investeasca in acest nou tip de advertising si vin, in general, cu diverse motivatii. In spatele tuturor acestor motivatii se afla de fapt doua lucruri:
– neintelegerea produsului
– lipsa unor instrumente de masurare a raspunsului

Neintelegerea produsului
Asta a fost intotdeauna o problema atunci cand vorbim de ceva nou si nu putem da vina numai pe client, de fapt “vina”, in acest caz, apartine doar intr-un procent foarte mic clientului.
Ne uitam pe Facebook si vedem in dreapta cateva anunturi, mai mult sau mai putin relevante. Daca asta ar insemna social advertising nici eu nu as avea prea multa incredere in acest produs :) .

Pentru a intelege acest produs, acesta trebuie separat in forma si targetare .
In cele mai multe cazuri, din diverse motive, targetarea este foarte larga. Pentru a avea o targetare cat mai buna algoritmul de construire al profilului trebuie sa fie cat mai bine facut si sa primeasca feed de informatii din cat mai multe si cat mai variate medii.
Agentiile de advertising ar trebui sa inteleaga, acum mai mult decat oricand, ca o targetare mai buna duce la un profit mai mare chiar daca pretul platit este oferirea profilului construit catre alte retele in schimbul profilului construit de acele retele.
Forma este iarasi un subiect interesant. Vad ca multi incearca sa introduca forme de prezentare deja folosite pentru alte tipuri de advertising (de la ad-uri text pana la ad-uri video).
Eu cred ca cea mai buna forma a unui astfel de produs este un mediu cat mai interactiv care permite utilizatorului sa interactioneze cat mai mult cu ad-ul fara sa fie nevoit sa paraseasca pagina in care se afla.

Lipsa unor instrumente de masurare a raspunsului
Asta este una din cele mai vechi probleme in advertising, indiferent de tipul acestuia.
Masurarea raspunsului unei campanii de social advertising este strict legata de asteptarile clientului de advertising iar o agentie de advertising trebuie sa aiba instrumentele care sa ii permita sa ofere un raport de campanie cat mai corect si complet .
Rezolvarea acestei probleme se afla atat in gradina clientului cat si in gradina agentiei. Amandoi trebuie sa lucreze impreuna pentru a construi sistemul de raportare cel mai apropiat de obiectivele urmarite de client.

Poate ca este nevoie de o campanie de educare atat a clientilor cat si a agentiilor, cine stie :) .
Citeam undeva ca pana in 2010 vom vedea big brand cheltuind foarte multi bani pe social advertising. Mai e un pic :).

Leave a comment