De ceva timp am inceput sa scriu pe blogul trafic.ro o analiza saptamanala a traficului pe site-urile romanesti, cele monitorizate de trafic.ro.
Facand aceasta analiza in fiecare saptamana m-a ajutat sa inteleg cum se misca lucrurile pe .ro sau cum reactioneaza utilizatorii la diversi stimuli.

Vreau sa va prezint in continuare cateva concluzii pe care le-am tras in urma acestor analize.

In primul rand vreau sa va prezint doua grafice realizate pe baza datelor furnizate de trafic.ro . In primul grafic (A) se poate vedea evolutia vizitatorilor pe o selectie de categorii, pe orele zilei. In al doilea grafic (B) se poate vedea evolutia afisarilor pe aceesi selectie de categorii, pe orele zilei.

Categorii vizitatori - orele zileiCategorii afisari - orele zilei

Un prim lucru pe care il putem observa este evolutia categoriilor Divertisment si Educatie / Invatamant in intervalul orar 15 – 21. Ambele cresc in acelasi timp, ating momentul de maxim cam la acelasi moment si scad in acelasi ritm, dpdv al afisarilor. Sa fie cumva un segment de vizitatori care intra pe ambele tipuri de site-uri, in acelasi timp? Eu cred ca da. Luand in considerare aceasta observatie as putea spune ca aproape orice reclama rulata in acest interval pe site-urile din categoria Educatie / Invatamant are o eficienta destul de scazuta, atentia utilizatorilor fiind indreptata, de fapt, spre site-urile de Divertisment.

Observam, deasemenea, dominatia categoriei Stiri/Massmedia pe segmentul 23 – 17 dpdv al vizitatorilor si pe segmentul 04 – 11 dpdv al afisarilor.
Am putea spune ca o parte din vizitatorii acestei categorii dispar la ora 17/18 si apoi revin la ora 23. Opinia mea este, insa, ca acestia se orienteaza in acest interval pe TV.
Cred ca aceasta categorie are cei mai loiali vizitatori, totusi.

Blogurile au, deasemenea, un public loial dar, spre deosebire de Stiri/Massmedia, un public redus. Numarul de afisari pe care il face un vizitator unic pe site-urile din categoria Bloguri este destul de redus, 2.11 afisari, iar timpul petrecut pe site este in jur de 135 de secunde.

O categorie destul de constanta ca evolutie, atat ca afisari cat si ca vizitatori, este Comert electronic. Si aici cred ca este vorba de un public fidel dar care este mai mult interesat de research de produse decat de cumparare.

Trecand peste aceste observatii punctuale ajungem la o concluzie: Romanii se informeaza si se distreza pe internet. Cam acestea sunt interesele acestora pe site-urile romanesti, mai putina socializare si interactiune.

Pe langa asta am mai observat un lucru interesant: foarte putini vizitatori sunt educati (internet education).
Citeam acum ceva timp ca foarte multi vizitatori ajung pe site-uri cautand in motoarele de cautare exact numele de domeniu. Asta este unul din lucrurile care ne demonstreaza aceasta lipsa de educatie dar ne mai demonstreaza inca un lucru: loialitatea acest utilizatori ne-educati.
Din pacate este vorba doar de o aparenta loialitate si este mai mult vorba despre obisnuinta. Oamenii s-au obisnuit sa intre pe un site-ul X ca sa faca lucrul A. Nu conteaza ca exista site-ul Y unde poti face si A, si B si C, mai bine si mai repede, el este obisnuit cu site-ul X.
Singurii utilizatori care sunt dispusi sa adopte site-uri noi sunt cei educati dar care sunt minoritari.

Am mai observat, din analiza cautarilor in urma carora utilizatorii ajung pe aceste site-uri, ca in momentele in care apar hot topics dispare orice urma de loialitate si utilizatorii se bazeaza doar pe motoarele de cautare. Astfel ajung site-urile de nisa sa creasca, temporar, in trafic.
Sa luam ca exemplu ninsorile din ultima perioada. Desi informatii meteo se gasesc pe toate site-urile de stiri, in aceasta perioada au crescut site-urile care sunt nisate pe meteo si asta doar pentru ca au un seo mai bun pentru termenii acestia de cautare. Faptul ca aceste site-uri isi pierd ulterior traficul demonstreaza incapacitatea acestora de a converti utilizatorii din vizitatori ocazionali in vizitatori loiali.

Nu pot sa nu vorbesc despre modul in care se fac campanii pe site-urile din punct ro. Nimeni nu tine cont de orele de maxima audienta ale site-ului.
Daca site-ul de stiri X are maximul de audinta, chiar domina piata, dimineata de ce sa punem noi un banner toata ziua cand am putea pune 3 bannere doar in intervalul respectiv?
Exemplul dat este, bineinteles, simplist dar vreau sa ma asigur ca este usor de inteles.

Ok, concluzia finala acum 🙂

Avem utilizatori ne-educati care merg pe obisnuinta si care folosesc internetul pentru a se informa si pentru a se distra. Acestia actioneaza, insa, haotic in momentul in care apar hot topics.

Ce putem face, in aceasta situatie, pentru a promova un site nou?
Ne asociem cu branduri cunoscute online, sperand ca astfel sa atragem din vizitatorii obisnuiti ai acestor site-uri. Ne promovam in intervalele orare de maxim interes pe site-urile care ne intereseaza. Incercam sa anticipam aparitia unor hot topics si facem seo pentru acestea.

Sa incercam sa educam utilizatorii din Romania? Nu cred ca putem face asta, se va intampla, cel mai probabil, de la sine, in timp.

———–

Un lucru pe care trebuie sa-l spun: aceasta analiza a fost posibila doar cu ajutorul transparentei celor de la trafic.ro a carui participare activa in online-ul romanesc devine, in opinia mea, tot mai importanta tocmai datorita acestei transparente.
Citeam acum la Vivi despre un newsletter de la Brat care, sincer, imi lasa un gust amar. Cum cred ei ca aceasta piata va evolua si va creste si va evolua in conditiile in care informatii importante sunt tinute doar pentru o mana de oameni.

4 comments
  • Andrei Dutu
    Posted on 29 ianuarie 2010 at 14:12

    La partea legata de siteurile meteo nu sunt de acord.
    E normal ca lumea sa caute informatii in acest domeniu cand apar schimbe mai radicale(ger, canicula) pentru a vedea cum evolueaza treaba.

    Altfel, un om normal, intr-o zi normala, nu prea sta sa se intereseze de meteo. Vede ca e frumos afara, nu isi mai bate capul cu vremea.
    Deci nici nu intra pe siteuri de acest gen.

    Reply
    • Daniel Buca
      Posted on 29 ianuarie 2010 at 15:14

      Da, este normal sa fie interesat de acest subiect cand apar modificari importante.
      Eu spuneam, insa, altceva.

      Sa zicem ca eu intru pe site-ul X in fiecare zi pentru a citi stiri. Site-ul X are si sectiune meteo, poate una chiar frumos facuta.
      In momentul in care vine ninsoarea mi s-ar parea normal sa ma uit in aceasta sectiune meteo si numai daca nu gasesc ce ma intereseaza sa caut altceva.
      La noi se intampla altfel: vine ninsoarea? ok, ma duc pe google si caut „meteo”, „vremea” si altele si ce site imi spune google ca e bun, acolo ma duc.

      Reply
  • uberVU - social comments
    Posted on 30 ianuarie 2010 at 7:04

    Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by danielbuca: „Online-ul romanesc, unde suntem si incotro ne indreptam” – http://bit.ly/95Z7k3 despre profilul romanului online + cum promovam un site nou…

    Reply
  • Tweets that mention Online-ul romanesc, unde suntem si incotro ne indreptam | Daniel Buca -- Topsy.com
    Posted on 30 ianuarie 2010 at 14:40

    […] This post was mentioned on Twitter by Liviu Taloi, Mihai Dragomirescu, Mihai Dragomirescu, George Jipa, Aurasmihai and others. Aurasmihai said: RT @danielbuca: "Online-ul romanesc, unde suntem si incotro ne indreptam" – http://bit.ly/95Z7k3 despre profilul romanului online + cum promovam un site nou […]

    Reply

Leave a comment