Colectia de sfaturi despre comert online, episodul 3.
Primele 2 episoade le puteti citi aici: Tentatiile de care trebuie sa ne ferim (1) si Cum promovam un magazin online nou (2).

Astazi am sa scriu despre vitrina de produse, indiferent de forma acesteia (listare, pagina de index site, pagina de categorie, rezultate cautare), despre procesul de comanda si despre cautari.

A. Vitrina de produse si cautarile

Vitrina de produse este unul din punctele de atractie maxima ale unui magazin online.
Modul in care sunt afisate produsele si informatiile aditionale acestora poate influenta semnificativ decizia de cumparare .

Vitrina de produse – prima pagina a unui magazin online

Nu trebuie sa va ganditi ca in 100% din cazuri aceasta este prima pagina pe care o vede un utilizator. Este prima pagina vazuta de utilizatorii care va cunosc magazinul online si se reintorc pe acesta. Utilizatorii care nu au mai vizitat magazinul ajung de obicei pe pagini din interiorul site-ului in urma unei cautari.

In acest moment avem doua situatii posibile:
1. Avem informatii despre utilizatorul care a intrat pe site
In acest caz informatia afisata pe aceasta pagina trebuie sa tina cont de profilul utilizatorului; asta inseamna ca produsele afisate trebuie sa faca parte din categorii de interes pentru acesta sau categorii conexe.

O tehnica interesanta este afisarea de produse aflate la oferta special pentru utilizatorul care viziteaza pagina.
Acest lucru se realizeaza in felul urmator:

  • cand se adauga un produs, pe langa pretul de vanzare care va fi afisat pe site, se adauga si un pret special, mai mic decat pretul normal.
  • cand un utilizator revine pe site si interesul lui fata de acel produs sau acea categorie de produse este semnificativ (voi discuta despre acest subiect mai jos) ii afisati pretul special, nu pretul normal, si se precizeaza “pret special pentru Ion Vasile“.

Pentru a nu defini un pret special la fiecare produs in parte se poate folosi o setare generala pe magazin pentru a specifica procentul de reducere ce va afecta orice produs din magazin.
2. Nu avem informatii despre utilizator
In acest caz produsele afisate trebuie sa provina din categorii diferite dar trebuie scoase in fata produsele aflat la oferta sau pachetele de produse.

In ambele situatii utilizatorul trebuie sa aiba la indemana instrumente de filtrare a produselor pentru a putea ajunge cat mai repede la produsul dorit.

Vitrina de produse – pagina de listare

O listare de produse poate insemna:

  • afisarea produselor dintr-o categorie
  • afisarea produselor pentru un anumit brand
  • afisarea rezultatelor unei cautari

Pe o astfel de pagina trebuie tinut cont de urmatoarele aspecte:

  • produsele promovate sau de interes pentru utilizator trebuie afisate separat de listarea generala, deasupra acestora; in felul acesta sunt aduse in fata si nici nu afecteaza listarea normala.
  • instrumentele de filtrare a continutului trebuie sa fie prezente pe orice astfel de pagina si sa fie contextuale; contextual, in acest caz, inseamna: sa fie afisate doar filtre disponibile selectiei deja facuta si doar filtre care pot produce rezultate.

Ca o regula de aur generala pentru orice pagina de listare: utilizatorul nu trebuie lasat niciodata sa ajunga pe o pagina fara produse.
Acest lucru se realizeaza prin 2 moduri:

  • nu trebuie afisate posibilitati de filtrare a continutului care nu ar produce rezultate (asa cum precizam mai sus)
  • daca se ajunge pe o pagina pe care, conform selectiei curente, nu sunt produse de afisat, pe aceasta pagina trebuie afisat un mesaj care sa precizeze acest lucru iar sub mesaj trebuie sa fie afisate produse relationate (de ex: “Alte produse care te-ar putea interesa“)

Despre interesul unui utilizator fata de un produs
Timpul pe care un utilizator il poate petrece pe un magazin online este din ce in ce mai limitat datorita unor factori diversi ce nu tin de magazinul vizitat. Din aceasta cauza este foarte important sa ne dam seama cat mai repede ce cauta un utilizator si sa ii putem afisa acele produse.

In orice aplicatie de magazin online care se respecta trebuie introdusa notiunea de putere a relatiei dintre un utilizator si un produs (user to product relation strength).

Se poate teoretiza foarte mult in jurul acestui concept dar nu este scopul acestui articol de a face acest lucru.

Cum se calculeaza acest factor:

  • in momentul in care un utilizator nou apare pe site relatia lui cu orice produs va fi 0
  • cu cat va vizita mai mult o categorie de produse puterea relatiei lui cu produsele din acea categorie va fi incrementata
  • cu cat va vizita mai mult produse de la un anumit brand puterea relatiei lui cu produsele ce apartin acelui brand va fi incrementata
  • orice produse relationate cu produsul cu care utilizatorul dobandeste un factor de relatie puternic vor mostenii o fractie din aceasta relatie
  • acest factor trebuie sa poata fi alterabil in timp (de ex: interesul lui fata de Nokia de acum 1 an este relevant dar mai putin relevant decat interesul fata de iPhone manifestat acum 1 luna)

Modul de calcul al acestui factor, desi simplist, este un bun inceput pentru propriul vostru sistem de calcul.

B. Procesul de comanda
Modul in care decurge un proces de comanda este foarte important pentru ca poate face ca potentialul client sa nu mai fie doar potential sau poate duce la pierderea acestuia si ca vizitator.

Un proces de comanda de lunga durata, intortocheat si fara informatii de ajutor pentru utilizator este un dezastru.

Regule de aur pentru procesul de comanda:

  • pasii de efectuare a unei comenzi trebuie sa fie: (1)confirmare continut cos, (2) date de identificare client, (3)informatii despre plata
  • trebuie prezentat intotdeauna pasul la care ne aflam si ce mai este de facut pentru a finaliza comanda
  • e recomandabil sa existe o optiune de fast order: te duce la o pagina in care ai precompletate datele de livrare, de billing, etc in functie de comenzile facute anterior
  • daca un anume pas din comanda presupune mai multe actiuni este de preferat ca acestea sa poata fi facute in aceeasi pagina
  • trebuie sa existe intotdeauna posibilitatea de te intoarce la un pas anterior
  • se pot oferi produse suplimentare la preturi speciale (in functie de produsele din cos) in oricare din pasii comenzii dar alegerea unui astfel de produs nu trebuie sa duca la reinitializarea procesului de comanda.

Bineinteles ca se pot dezvolta subiectele atinse astazi dar cred ca am atins esentialul.

Intr-un episod urmator vom discuta despre vouchere (cupoane de reduceri) si despre newslettere.
Voi dedica un episod special pentru tehnici de programare la un magazin online, episod in care voi scrie in mod special despre optimizarea rutinelor de cautare si afisare a produselor.

Va urma …

Leave a comment