Saptamana trecuta, stirea ca Jet.com s-a lansat a facut turul internetului. Au un┬ávideo foarte interesant care insoteste lansarea, in care Dinesh (Kumail Nanjiani – Dinesh Chugtai din Silicon Valley, serial care este mai real decat va imaginati) ne explica cum functioneaza Jet.com.

Sa revenim, totusi, la Jet.com ­čÖé

Marc Lore, CEO si founder la Jet.com, declara saptamana trecuta ca strategia Jet.com nu este un atac direct asupra Amazon, ca sunt modele diferite de business si ca pot coexista.

Daca ne gandim, totusi, la faptul ca numarul de consumatori este limitat, ca, in esenta, Jet.com si Amazon vand aceleasi produse este greu de crezut ca cei doi nu sunt in competitie directa.

Haideti, totusi, sa aruncam o privire la modelul, declarativ, al celor doi.

Jet.com

Jet.com isi propune sa fie un Costco in varianta online.
Este un serviciu subscription based ($50/an) care iti da acces la o oferta de produse avand cele mai bune preturi de vanzare.
„Inovatia” este adusa de sistemul de discount-uri care se activeaza pe masura ce adaugi produse in cos. Este un mecanism interesant de incurajare a chain-shopping-ului, imprumutat din offline.

Spre deosebire de corespondentul offline, Costo, Jet.com nu detine stocuri si nu are deal-uri exclusive cu furnizori (inca).

Jet.com ar trebui sa vanda produse in valoare de $20 miliarde in primii 5 ani ca sa fie considerat un succes.

Amazon

Modelul Amazon este simplu de explicat, avem si noi Amazonul nostru – eMag.
Amazon detine o parte din stocuri, restul este marketplace.

Amazon actioneaza, oarecum, ca un retailer clasic din offline.

Amazon a vandut in 2014 produse in valoare de $89 miliarde.

Cum reactioneaza Amazon cand pozitia ii este amenintata?

De-a lungul timpului au aparut zeci, daca nu chiar sute, de competitori pentru Amazon, mai mari, mai mici, de nisa, de micro-nisa.
De fiecare data Amazon a reactionat destul de agresiv, a intrat intr-un razboi al preturilor pentru ca si-l putea permite si, aproape intotdeauna, a iesit castigator, intr-un fel sau in altul.

De ce spun „intr-un fel sau in altul„? Pentru ca uneori competitorii au disparut iar alteori Amazon a trebuit sa ii cumpere.
Unul din cazurile in care Amazon a trebuit sa cumpere competitorul este chiar Quidsi (opereaza Diapers.com, Soap.com, etc), achizitionat de catre Amazon in 2010. Partea si mai interesanta este alta, Quidsi este fostul proiect al CEO-ului Jet.com, Marc Lore :).

 

Concluzii

Statisticile spun ca doar 10% din americani cumpara online si Jet.com isi propune sa atace restul de 90%, sa le ofere atat un serviciu de calitate (Amazon) cat si cel mai bun pret (WalMart) dar tocmai citeam zilele trecute ca Amazon tocmai a devenit cel mai mare retailer din lume, intrecand WalMart (sursa).

Cert este ca Jet.com este un proiect care trebuie urmarit, va fi intr-o cursa continua cu Amazon, ceilalti concurenti (Alibaba – unul din investitorii┬áJet.com, Rakuten, etc).

Lupta, cel mai probabil, se va da pentru cei care inca nu cumpara online, se va mai rupe o bucata consistenta de clienti din portofoliul retail-ului offline. Amazon va trebui sa mai reduca din profit pentru a face fata Jet.com si, probabil, vom vedea, in anii ce urmeaza, transformari interesante si pe Amazon.com.

Un alt aspect interesant si care trebuie urmarit este: de unde va furniza Jet.com produsele? In acest moment este destul de incert. WJ povesteste intr-un articol cum au comandat 22 de produse de pe Jet.com iar 12 din ele erau, de fapt, achizitionate de la retaileri offline (WalMart, JC Penney, Nordstrom) la preturi mai mari decat pretul cu care fusesera vandute pe Jet.com. Desi, pentru inceput, aceasta strategie (de a vinde sub pretul de achizitie pentru a castiga clienti) poate da roade este, totusi, o solutie care poate functiona doar un timp limitat. Rezultatele poti fi folosita, insa, ca si instrument de negociere cu viitori furnizori ai Jet.com.

Apropo de declaratia lui Marc Lore legata de faptul ca Jet.com nu se pozitioneaza in concurenta directa cu Amazon: ati observat ca produsele de pe Jet.com afiseaza ca pret de referinta pretul de pe Amazon?

Jet.com

One comment

Leave a comment