Colectia de sfaturi despre comert online (episodul 1)

Comertul online este un subiect la care am sa ma tot intorc destul de des.

Vorbeam aici despre dol.ro si despre cateva lucruri pe care as vrea sa le vad si la noi dar acum vreau sa acopar un pic mai mult subiectul.

In comert online totul pleaca de la cei care vor sa investeasca in acest domeniu.
Modalitati de a categorii aceste persoane/firme sunt multe, ii putem imparti dupa marime, dupa bugetele de care dispun, dupa tipul de produse sau servicii pe care le vand, dupa profilul utilizatorului caruia i se adreseaza, si tot asa.

Bineinteles ca am si eu modul meu de impartire a acestora dar nu voi intra acum in astfel de detalii, voi incerca sa vorbesc doar despre cei care au o idee buna, inteleg ce inseamna un business online iar resursele lor sunt la un nivel moderat si sa le dau cateva sfaturi.

Acestia, pentru a avea toate sansele construirii unui business de succes, trebuie sa reziste unor tentatii:

Prima tentatie ce poate aparea este multi specializarea. Asta poate cauza initiala a unui viitor faliment in cele mai multe cazuri.

A doua tentatie este sa intrii pe o nisa supra aglomerata. Merge mana in mana cu prima tentatie si sunt cel mai des intalnite si la fel de nocive.

Cand esti la inceput si cedezi acestor doua tentatii in conditiile in care nu vii cu un model de business nou si nu ai un buget considerabil nu poti face fata concurentei.
Este (aproape) intotdeauna mai bine sa intrii pe o piata unde nevoia nu este acoperita de oferta (inca exista astfel de piete la noi) sau sa vii cu o implementare atipica (ghelir, zazazoo).
Legat de multi specializare: intotdeauna un client va prefera sa discute cu un specialist in servere de storage de capacitate mare (atunci cand are nevoie de astfel de produse) decat cu un vanzator de IT generalist. Cu cat zona de produse/servicii acoperita de un magazin online este mai restransa apare perceptia de specialist care, desi nu este intotdeauna o perceptie reala, este in beneficiul magazinului online.

A treia tentatie este sa investesti cat mai putin in dezvoltarea solutiei de comert online.
Sunt multi cei care considera ca daca o idee buna este suficient si pentru platforma de comert online este suficient sa folosesti o solutie ieftina si, eventual, un template putin modificat.
Oricat de trivial ar suna ce spun este (inca) o realitate a zilelor noastre.
Oamenii ar trebui sa inteleaga ca platforma de comert online pe care o vor implementa reprezinta o mare parte din nucleul business-ului pe care tocmai il incep.
O astfel de solutie trebuie sa ofere un suport solid pentru business-ul pe care il vei derula iar design-ul este si el foarte important, este mai putin important sa fie spectaculos dar este foarte important sa ofere o experienta placuta utilizatorului si sa faca site-ul sa fie usor de utilizat.

A patra tentatie este sa consideri ca esti cel mai bun.
Sunt multi oameni care nu rezista nici acestei tentatii.
Sfatul meu este sa strangi in jurul tau (nu inseamna neaparat angajare) oameni buni in domeniile pe care nu le stapanesti si sa apelezi la ei de oricate ori este nevoie. Sumele investite in acesti oameni au, uneori, un return of investment extraordinar de bun.

Tentatia cinci si ultima despre care am sa vorbesc acum este entuziasmul timpuriu.
Este posibil sa ai succes inca de la inceput si asta e un lucru bun. In aceasta situatie este normal sa te entuziasmezi dar nu trebuie sa cazi prada acestui entuziasm.
Din prea mult entuziasm poti ajunge sa ai o perceptie falsa a propriului business si asta iti poate fi fatal.

Va urma …

3 comments

Leave a comment