ecommerceSunt atat de multe de scris despre acest subiect incat este greu sa te limitezi doar la cateva subiecte 🙂 insa in acest articol ma voi rezuma la doar 2.

Au aparut chestionarele pentru noul studiu de comert electronic

In urma cu multi ani un amic de-al meu se apuca sa faca o harta a ecommerce-ului romanesc. Era un proiect ambitios la acea vreme. Mai tarziu initiativa a fost continuata de Link2Ecommerce. E o intreaga istorie care merita povestita dar poate in alt articol :).

Acum avem GPeC, avem cateva magazine puternice, au fost achizitii foarte interesante in ultima perioada, traim alte vremuri, vremuri in care avem nevoie de informatie. Si aici apare Studiul pentru Comert Electronic 2010. Cel mai recent studiu este din 2008, inainte de criza, asa ca informatiile din acest nou studiu ne vor ajuta foarte mult.

Un astfel de studiu este important atat pentru consumator cat si pentru ownerul de magazin online.
Pentru consumator este important prin prisma faptului ca i se ofera sansa de a comunica nemultumirile si asteptarile pe care le are. Pentru ownerul de magazin online este important pentru ca va afla ce trebuie sa faca pentru a oferi un serviciu mai bun.

In concluzie va invit sa completati si voi chestionarul aici http://studiucomertelectronic.ro/ .

Problema #1 in eCommerce-ul Romanesc

Ca sa pastram tema articolului vreau sa scriu si despre „pacatele” magazinelor online din Romania.

Unul dintre cele mai mare pacate (sau defecte) al acestor magazine este lipsa stocurilor. Sau hai sa-i spunem altfel: vanzarea ciorii de pe gard.

Cum iti dai seama ca magazinul nu vinde din stoc propriu, indiferent de ce spun reprezentantii acestuia: atunci cand produsul ajunge in mai mult de 4 zile la destinatie.
De ce spun 4 zile? Atat dureaza o livrare prin posta normala de la Constanta la Arad. Nu ne mai gandim la curier sau la livrari in acelasi oras. O livrare prin curier in acelasi oras poate dura si cateva ore de la confirmarea comenzii.

De ce se intampla acest lucru?
Situatia 1: avem multe magazine care vand aceeasi marfa, in general din stocul furnizorului.
Situatia 2: avem magazine care vand marfa pe care nu o au si care nu este contractata, marfa care se afla in vreun dropship pe undeva prin Europa sau prin Asia.

In ambele cazuri livrarea dureaza foarte mult, apar nemultumiri, clientii renunta, cumpara offline (chiar daca este mai scump), nu ridica comenzile, avem retururi, etc.

Care sunt cel mai des intalnite scuze ale magazinelor online?
Nu avem puterea financiara sa facem stocuri. Nu ne asumam riscul de a face stocuri. Nu avem previziuni de vanzari. E mai comod asa.

Aceste scuze ar fi acceptabile daca nu ar afecta calitatea comertului electronic romanesc in general.

Am sa scriu curand (promit) despre modelul Amazon si despre cum poti elimina aceasta problema fara un efort financiar prea mare ci doar printr-un efort de ajustare a mentalitatii.

2 comments
  • ADI
    Posted on 17 mai 2011 at 19:28

    Interesant ceea ce ai scris in acest articol si nu numai. Daca eu am un magazin online, unde in proportie de 90% produsele aflate pe site se afla si pe stoc la mine (nu la furnizor), eu pierd in fata multor magazine fara stoc, dar cotate mai bine in cautari. Cum as putea rezolva aceasta problema?

    Reply
  • Daniel Buca
    Posted on 14 august 2011 at 23:29

    Da, este posibil ca pe termen scurt sa pierzi batalia dar pe termen lung poti castiga razboiul pe „felia” ta.
    In primul rand nu cred (cu exceptia cazului in care magazinul tau are in spate un mare importator) ca produsele pe care le ai pe stoc acopera o plaja foarte mare, cred ca adresezi o nisa bine definita.

    In primul rand trebuie sa scoti in fata avantajul pe care il oferi tu: faptul ca orice produs comandat poate ajunge la client in 24 de ore, fa din asta un slogan si construieste-ti strategia de comunicare in jurul acestuia.

    Pe masura ce business-ul tau creste poti introduce produse noi, nu neaparat pe stoc la tine, si vezi cum sunt acestea „primite” de catre potentialii clienti iar daca identifici vreun produs de succes adu-l pe stoc.

    O alta idee: aliante si stocuri comune. Incearca sa gasesti unul, doi parteneri cu care sa aduci marfa. In felul asta imparti riscul, imparti costul de transport, obtii un pret mai bun de achizitie.

    Daca mi-ai da mai multe detalii despre ce tipuri de produse vinzi poate imi mai vin cateva idei 🙂

    ps: scuze pentru raspunsul scris atat de tarziu 🙁

    Reply

Leave a comment