Stiu ca n-am mai scris de ceva timp despre magazine online dar voi recupera in perioada care urmeaza :). Mi-am propus, chiar, sa realizez un mic ghid pentru realizarea si administrarea unui astfel de business online. Va fi gata in perioada imediat urmatoare.

ConversiiCu totii ne dorim conversii cat mai mari pe magazinele noastre, acesta este un fapt de necontestat. Aceasta dorinta ne motiveaza si ne face sa cautam solutii cat mai ingenioase de influentare a vizitatorilor dar, de cele mai multe ori, pierdem din vedere lucrurile foarte evidente.

In alte cazuri, in incercarea noastra de a imbunatati magazinul online pe care il avem, ajungem sa stricam lucrurile bune pe care le aveam deja. O astfel de greseala poate fi, desigur, corectata dar conteaza foarte mult si perioada in care facem aceasta greseala pentru ca uneori o greseala ne costa cateva comenzi dar in alte perioade ne poate costa cateva sute de comenzi.

In primul rand trebuie sa fim constienti ca toate experientele vizitatorului, din momentul in care intra in magazinul nostru online si pana iese, ii influenteaza decizia de cumparare iar mult ravnita noastra rata de conversie este strict legata de intentia de cumparare si modul in care devine decizie de cumparare.

Astfel, identificam o serie de etape ale vizitei unui potential client.

Etapele vizitei unui utilizator in cadrul unui magazin online

A. Entry page

Entry page este pagina pe care intra utilizatorul atunci cand isi incepe vizita pe magazinul vostru online.
Aceasta pagina poate fi homepage-ul (indexul site-ului) sau o pagina promovata (atunci cand vizitatorul vine in urma unei campanii de promovare) sau oricare alta pagina (atunci cand vine din motoare de cautare sau la recomandarea cuiva).

Este foarte important sa identificam care sunt aceste pagini si de unde poate veni vizitatorul.

Este foarte dificil sa oferi sfaturi generale pentru optimizarea entry page-urilor dar intotdeauna trebuie sa tineti cont de:

  • incercati sa customizati paginile atunci cand vizitele vin din surse cunoscute
  • oferiti vizitatorilor instrumente suplimentare de navigare atunci cand vizitatorii vin din motoare de cautare si sunt, probabil, la prima vizita pe site-ul dvs.
  • pozitionati cat mai sus elemente care pot spori increderea in site-ul dvs

Imbunatatind entry page-ul veti avea un dublu avantaj: nu numai ca puteti mari rata de conversie stimuland utilizatorul sa viziteze site-ul dar va scadea dramatic si bounce rate-ul acelei pagini iar acest lucru va afecta pozitiv ranking-ul site-ului in motoarele de cautare.

B. Navigatie

Elementele de navigatie in cadrul unui magazin online sunt constituite din suma categoriilor si a filtrelor pe care le folositi. La acestea se adauga si linkurile specifice navigarii: „back to …”, breadcrumbs, etc.

Producatorii – paginile de producatori: in listari si pe pagina fiecarui produs trebuie sa aveti un link catre pagina producatorului. Puteti avea si o mica descriere a acestuia, daca este cazul. Pe pagina producatorului trebuie sa aveti prezente urmatoarele informatii: logo, descriere, categorii in care apar produsele (cu link), listarea de produse.

Categorii: categoriile trebuie sa fie organizate logic, asa cum vedeti produsele organizate si intr-un hypermarket.
Este utila o structura de genul categorie parinte – departament si categorii copil. In cazul acesta produsele se asociaza doar cu categorii copil. Pentru categorii parinte este util sa folositi imagini si descrieri.

Incercati sa construiti o structura de categorii subcategorii intuitiva, usor de utilizat si in niciun caz mai detaliata decat este nevoie. Exemplu: daca pe site aveti 100 de produse nu construiti o structura cu 50 de categorii, incercati sa reconstruiti structura in jurul a 5-10 categorii.
Deasemenea, nu creati o structura ambigua. Exemplu: in categoria Mobila nu creati subcategoriile Mobila tineret si Biblioteca tineret; cea de-a doua categorie poate fi asimilata in prima subcategorie sau, daca numarul de produse justifica, creati subcategorii pentru fiecare element care poate aparea in Mobila tineret.

Filtre: filtrele sunt foarte utile. Acestea pot fi predefinite (intervale de preturi, producatori, brand, etc) sau specifice (pentru calculatoare: procesor, memorie, display size, etc).

C. Cautare

Cautarea este un element foarte important intr-un magazin online si este greu sa comprimi toate informatiile care ar trebui transmise in doar cateva randuri.
Haideti sa vedem ce nu trebuie sa uitam atunci cand analizam modulul de cautare pe un magazin online:

  • viteza: rezultatele trebuie afisate foarte rapid iar asta se traduce prin imbunatatiri tehnice la nivelul motorului de cautare
  • autocomplete: am scris mai multe aici
  • relevanta rezultatelor: iarasi, un aspect de natura tehnica; la un numar de produse mari eu recomand folosirea unui engine de search dedicat
  • pozitia boxului de search: acesta trebuie sa fie prezent intr-un loc cat mai vizibil (sus – dreapta cel mai probabil) dar este bine ca acesta sa fie reluat la finalul paginii, mai ales atunci cand avem o pagina lunga (de exemplu pagina de produs), exact inainte de footer
  • cautarea avansata
  • pagina de zero rezultate: aceasta trebuie tratata in mod special pentru a scadea rata de abandon a acestei pagini

D. Listare

Este important sa construim listarea in functie de produsele pe care le oferim si de specificul magazinului. Daca vindem haine este bine sa ne concentram pe imagini si, in cazul acesta, facem o listare de tip galerie. Daca vindem IT includem in listare si o mica descriere a produselor.

E. Pagina produsului

Pagina produsului merita o atentie speciala si voi face un articol separat 🙂

F. Informatii aditionale

Nu ignorati importanta paginilor care descriu procesul de cumparare sau politica de retur sau detalii despre transport.
Fiecare dintre aceste pagini poate afecta decizia de cumparare.

Linkurile catre aceste pagini au, in general, o pozitie predefinita, de regula in footer.
Totusi, merita sa includeti linkuri catre acestea in pagina produsului si extras din informatiile prezente in aceste pagini in pasii procesului de cumparare.

G. Procesul de cumparare

La fel ca si la pagina produsului, procesul de cumparare merita un articol separat desi am mai tratat acest subiect aici, pe blog.

H. Follow up

In momentul in care se finalizeaza o comanda trebuie sa considerati ca abia atunci sunteti la un inceput de drum. Drumul se cheama „relatia dumneavoastra cu clientul”.

Modul in care veti construi si veti intretine aceasta relatie se incadreaza intr-un capitol numit „loializarea clientului”.

In cele mai multe cazuri mentinerea unui client loial este mai importanta decat atragerea de clienti noi.

Acest articol va fi urmat de cel putin doua episoade: pagina produsului si procesul de cumparare.

One comment

Leave a comment