Citeam zilele trecute intr-un post pe Facebook despre articolul de pe StartupCafe.ro intitulat „Sfaturile unui programator pentru antreprenori: cum sa-ti optimizezi magazinul online” (citeste aici).

Edi Tecșan – E bine sa stim, de exemplu „Ce optimizari… | Facebook

Avand in vedere ca scriu despre eCommerce de foarte multi ani, fiind una din pasiunile mele, si pentru ca intotdeauna am considerat ca programatorii ar trebui sa fie ascultati mai des si sa fie inclusi in discutiile despre produs inca din faza de concept m-am apucat sa citesc articolul, fiind sigur ca voi da peste o groaza de informatii intersante.

Dar nu 🙂

In consecinta, m-am apucat sa scriu un micro ghid despre cum ar trebui sa lucreze un antreprenor in eCommerce cu echipa lui.

Antreprenor in eCommerce – de unde incepi

Ai o idee care crezi ca va schimba lumea sau cel putin situatia ta financiara? Ideea se traduce printr-un magazin online care o sa vanda unul sau mai multe produse? Atunci esti antreprenor in eCommerce, acest articol este pentru tine.

Inainte de a face orice trebuie sa-ti faci un plan simplu, in cativa pasi:

  1. Testezi conceptul
    Nu te apuca sa construiesti un proiect mamut daca nu esti sigur ca poate fi transformat intr-un business viabil.
    Construieste cu costuri minime o varianta minimala si testeaza ideea. Daca e totul ok, treci la urmatorul pas.
  2. Definesti ce vrei sa faci pe termen mediu si iti stabilesti obiective generale pe termen lung
    Asta e momentul in care pui pe hartie toate detaliile proiectului tau.
    Nu trebuie sa tratezi si cele mai mici detalii dar trebuie stiut unde vrei sa ajungi si cand.
  3. Faci rost de bani
    Daca ai deja bani atunci poti trece direct la pasul urmator, daca nu atunci apuca-te sa cauti.
    Nu te demoraliza la primul refuz. Nici la al doilea sau al treilea.
  4. Construiesti o echipa
    Ai bani, ai o idee pe care ai testat-o, ai un plan. Asta e momentul sa construiesti o echipa.
    Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l iei in considerare este ca o echipa nu inseamna neaparat oameni angajati. Incearca sa aduci langa tine oameni buni care stiu ce fac, cauta firme mici care vor sa se afirme si pentru care proiectul tau poate aduce avantaje mai mari decat plata unei facturi de servicii.
  5. Incepi sa gandesti in micro-obiective 
    Acum ai si echipa, trebuie sa incepi lucrul dar mai e ceva de facut: cum planifici eficient dezvoltarea proiectului tau?
    Prin definirea de micro-obiective!
    Stiu ca poate suna a limbaj de lemn (obiective mici si dese, cheia marilor succese) dar cam asa este.
    Sprinturi de o saptamana, ajustari as you go, etc.
  6. Planifici si executi
    Si acum incepe distractia.
    Planifici in fiecare saptamana, executi.
    Masori rezultatele, analizezi, planifici iar si executi.
    Nu exista compromisuri in aceasta etapa.

Modul in care lucrezi cu echipa ta

Incearca sa angajezi oameni care stiu sa conduca, care pot lucra independent pe felia lor.

Nu te apuca sa le spui tuturor cum sa-si faca treaba, nu poti cunoaste arhitectura mai bine decat un CTO, nu cred ca poti face SEO mai bine decat o echipa dedicata, indiferent cate articole ai citit in ultima luna (experienta te face expert, nu cititul de articole).

Ce ai tu nevoie? Un Project Manager care sa-ti fie loial, sa inteleaga conceptul din spatele proiectului tau si sa-i placa.

Ce trebuie sa faci tu:

  • Ii comunici PM-ului viziunea si planul pe termen lung
  • Lucrati impreuna pentru stabilirea micro-obiectivelor
  • Il lasi sa lucreze cu echipele de dezvoltare, SEO, continut ( si operational si suport, mai tarziu, moment in care si pozitia lui va evolua)
  • Asculti ce iti spune
  • Cautati impreuna solutii, indiferent ce s-ar intampla
  • Il respecti si te va respecta si el (este, in esenta, partenerul tau in toata aceasta aventura)
  • Te focusezi pe dezvoltarea business-ului

Ce sa nu faci, ever

  • Nu incepi sa adaugi direct taskuri pentru echipa de dezvoltare
  • Nu te trezesti cu o saptamana inainte de lansare ca vroiai alt produs, nu cel care a fost construit
  • Nu faci strategia de continut sau de SEO, lasa-i pe experti sa isi faca treaba
  • Nu te apuci sa faci design, stiu ca ai avut un vis in care tineai prezentari despre usability in fata unei sali pline dar a fost doar un vis
  • Nu faci executie, ai alte lucruri mai importante de facut

Antreprenorule, hai ca nu te-ai suparat si chiar ai zambit pe alocuri cand ai citit acest articol.
Lasa-i pe experti sa-si faca treaba si ideea ta va deveni un proiect de succes mai repede decat crezi.

 

Leave a comment