Acum o saptamana postam pe blogul lui Orlando un articol in urma ofertei lui de a publica guest posturi 🙂 .
Public si aici acest articol pentru a putea dezvolta un pic mai mult subiectul.

———

Ezit de mult sa scriu acest articol din foarte multe motive dar nu ma pot abtine sa nu raspund invitatiei lui Orlando de a publica guest posts.

Acum cativa ani stateam cu un bun amic si discutam despre ce urmeaza sa se intampla pe .ro si ne amuzam vazand ca oamenii importanti din online-ul romanesc sunt doar o mana de oameni. De atunci au mai crescut cateva degete la acea mana dar tot o mana de oameni a ramas. Am toata aprecierea pentru acele degete dar ma doare sa vad ca sunt totusi atat de putini.

Acum stau si privesc online-ul romanesc din ambele parti ale geamului (si din afara si din exterior) si incerc sa imi dau seama ce nu merge, unde se strica mecanismul motorasului care ar trebui sa ne duca departe.
Acum avem de toate, avem investitori, avem un users pool destul de bun (in niciun caz 12 mil dar oricum stam bine), avem bandwidth ieftin si hosting de calitate dar ceva tot nu merge.

In incercarea mea amatoriceasca de a diagnostica aceasta problema am ajuns la cateva concluzii pe care vreau sa le impartasesc cu voi:

A. Lipsa oamenilor calificati pentru pozitii de middle si top management

Asta cred ca este cea mai mare problema a noastra. Nu avem oameni cu experienta, nu avem oameni care sa-si doreasca sa invete dincolo de pragul suficientei. Sunt oameni buni la un nivel al carierei dar care nu sunt incurajati sa evolueze. Nu investeste (aproape) nimeni in traininguri pentru ca piata de munca
e instabila si gradul de retentie al angajatilor e foarte scazut si o investitie in traininguri nu ar fi profitabila.
Foarte putini din managerii actuali stiu sa faca coaching.

Stateam zilele trecute si ma gandeam ca o foarte mare parte din project managerii de proiecte online sunt oameni care nu sunt pregatiti pentru acest job si nici nu vor sa invete prea mult. In acelasi timp sunt acei project manageri buni dar care, in destul de multe cazuri, ajung sa lucreze in companii unde sunt pe aceeasi
pozitie cu oameni care habar nu au ce inseamna managementul unui proiect online si uite cum revenim la problema cu retentia angajatilor.

Nu vreau sa ma gandesc ce ar insemna sa ma apuc sa caut un om pentru pozitia de community manager.

B. Dorinta de prea mult
Datorita naturii job-ului meu am cunoscut destui oameni care au o idee si vor sa faca un proiect online.
Am fost uimit sa observ ca toti viseaza milioane si milioane. Probabil rationamentul care se creeaza in mintea multora este: in online se scot bani -> ce fac eu (ce copiez) ca sa scot si eu bani repede si mult.
Surpriza: lucrurile nu merg intotdeauna asa.

Tocmai din aceasta cauza avem o groaza de proiecte identice care merge pe aceleasi retete si se bat pentru aceleasi nise fara a se gandi prea mult si la lungul drum intre idee/initiativa si contul gras din banca.

C. Teama de a fi „furat”
Am intalnit si acest gen de oameni: au ei o idee tare de proiect dar nu discuta cu nimeni pentru ca cineva le va fura ideea. O vor face ei candva … Sunt sigur ca in felul asta au murit multe idei bune.

D. Lipsa inovatiei, teama de inovatie
Am inceput cu o problema foarte grava si vreau sa inchei cu una la fel. Stau si ma uit la site-uri mari care au in spate un suport financiar destul de mare si raman uimit ca ele totusi nu evolueaza spre directii pe care eu le consider naturale. Intotdeauna se prefera sa se mearga pe drumuri batatorite si orice risc potential este eliminat din start.

O groaza de internauti romani au conturi pe linkedin, facebook, hi5, myspace si altele. La noi ce se intampla? Nimic in aceasta directie. Unii raman la acelasi stadiu ca acum cativa ani, unii dau din groapa in groapa, altii fac pasi marunti si timizi dar trec cu vederea lucruri marunte si deranjante (ca un search care nu functioneaza bine de cand au lansat si eterne probleme de hosting, peering, etc).

Pe segmentul de business, in special imm-uri, ne invartim intre cateva site-uri care cloneaza functionalitati de pe site-uri mari si atat. Singurele proiecte care se misca pe acest segment sunt cele de continut dar nu este suficient. Unde sunt acele proiecte care sa ofere servicii utile firmelor din Romania? O bursa de bartere, un engine de matching intre potentiali parteneri de afaceri, etc.

Aceleasi lucruri se pot spune si despre alte domenii: turism, comert online, educatie, medical, etc. Numai despre comert online as putea scrie o carte despre ce se poate astazi.

Leave a comment